Galleri, Gerningssteder

HULRUM fragmenter fra et Karelsk pultekammer

Anneli udstiller sine nyeste værker, sammen med Lisbeth Nielsen Lyrstrand, på Pakhus Galleriet i Nykøbing Sj. fra 11. november til 2. december. 

Fernisering lørdag 11. nov. kl. 13-15.

PAKHUSgalleriet præsenterer to kunstnere, der hver på deres måde relaterer sig til Pakhusets historie. Anneli Olesen søger tilbage i hukommelses-pakhuset efter fragmenter fra forfædre. Anelser af fortid og nutid smelter sammen og bliver grobund for organiske collager. Lisbeth Nielsen Lyrstrands undersøgelser kredser om at begribe naturen og finde jordforbindelsen, der næsten synes forsvundet i vores hastige omskiftelige og teknologiske verden. Kornpakhuset bliver en slags spejl på svundne tiders jordforbindelse, som fletter sig ind i hendes værker.

1. sal: ”HULRUM” – fragmenter fra et karelsk pulterkammer
Anneli Olesens værk HULRUM er inspireret af de fragmentariske erindringer og minder om hendes Karelske bedsteforældre og deres dramatiske historie. Hun har skabt en tidslomme som et fatamorgana og spejlbillede på en familie, der abrupt fik brudt deres tilværelse op og måtte forlade alt grund af krig.
Værket er et studie og undersøgelse af livsminder og erindringsbilleder. Hvor ligger vores minde-lager, når de ikke findes i fysisk form på loftrum og i pulterkamre, i form af gemte fotos og genstande. Kan man rekonstruere personer og minder og genskabe dem i nye fund og materialer? Pakhusets rum danner i denne kontekst scene for dette fiktive pulterrum, hvor minder og erindringer lagres og folder sig ud i hængende organiske collager.
Anneli Olesen er uddannet designer på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering og har i mange år arbejdet som udstillingsscenograf indenfor museumsverdenen. Hendes værksprog ligger i krydsfeltet mellem design og kunst og hun kobler det narrative sammen med objekters egen fortælling og materialets æstetiske forfald. Hun arbejder med collage og objekter i form af forældet materiale der bærer præg af tid, slid og menneskeligt aftryk.

2. Sal: ”En samling af æteriske jordforbindelser”
I Lisbeth N. Lyrstrands bestræbelser på at begribe naturen, lægger hun sig nærmest hen over den, og tage aftryk. For eksempel tager hun aftryk af græs med gips, tager aftryk af korn og planter med karbonpapir og benytter sig af latex til aftryk af 3D-forekomster. Hun inddrager naturen i udstillingsrummet, samler i ”herbarier” og eksperimenterer med ”balsamering.
Det lyse pakhusloftrum med ovenlysvinduer inviterer til et møde mellem det æteriske, abstrakte og det fysisk nære, afgrøder, vækster, jord og sten. Med inddragelse af både væg, gulv og loft viser Lisbeth Nielsen Lyrstrand sine værker, udstillet som samlinger, der varierer sig over et emne. Derved opstår både en abstraktion og en konkretisering, der åbner for nysgerrighed og ny erkendelse.
Lisbeth Nielsen Lyrstrand er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi og er anerkendt af Statens Kunstfond både i DK og Sverige. Hun har kredset om naturen fra forskellige vinkler og i flere udstillinger. Blandt andet har hun dette år deltaget på Charlottenborgs forårsudstilling og udstillingen ”Gro” i Huset i Asnæs. Hun har haft to ophold på Statens Værksteder for Kunst, hvor også denne udstilling er tilrettelagt.

Gem

Comments are disabled.